Diety Porady Zdrowe odżywianie

Gdy myślisz o deserze…

dietetyczny deser

Jeśli myślisz że desery nie pasują do prawidłowo zbilansowanej diety to, mamy dobrą wiadomość! Zdrowe odżywianie absolutnie nie wyklucza słodkich dań, które bywają ulubionym posiłkiem wyczekiwanym przez cały dzień. Musisz tylko zadbać, żeby deser był zdrowy.

Powszechnie utożsamiamy słowo „dieta” z restrykcjami żywieniowymi lub z okresem odchudzania. W rzeczywistości jest to zwyczajowy sposób odżywiania się warunkujący nasz dobrostan, absolutnie nie wymagający eliminacji np. zdrowych form deserów. Chyba, że ktoś preferuje inne smaki i nie jest przyzwyczajony do słodkich potraw – ponoć istnieją takie osoby! Oczywiście przewlekłe schorzenia, wymagające stosowania specjalistycznych diet wspomagających proces leczenia i rekonwalescencji często wykluczają tradycyjne desery. Ale i w tym przypadku można przygotować smaczną, niskoprzetworzoną, naturalnie słodką przekąskę, która podniesie chorego na duchu.

Deser jest miłym urozmaiceniem obiadu czy kolacji pod warunkiem, że odpowiada zdrowej formule. Z pewnością nie wpisują się w nią tradycyjne torty i ciasta, w związku z tym osoby z nadwagą lub otyłością powinny je spożywać tylko wyjątkowo, nie wprawiając swoją odmową w zakłopotanie i nie psując atmosfery uroczystości, dbając jednocześnie o to, by ilość pysznego, słodkiego, tłuściutkiego kawałka tortu była iście symboliczna.

Temat słodkości – bo tym z założenia jest deser – wywołuje największe emocje, gdy planujemy rozpocząć dietę odchudzającą i z niepokojem myślimy o restrykcyjnym jej przestrzeganiu. Czy znasz mechanizm, w ramach którego obiecujesz sobie całkowitą rezygnację ze słodkich przekąsek na jakiś czas, bo wierzysz, że w ten sposób osiągniesz zamierzony cel? A potem, ze zdwojoną siłą powraca ochota na ulubione łakocie? Wiele osób podobnie reaguje w sytuacjach dużego napięcia emocjonalnego czy silnego stresu i zwyczajnie „zajada” emocje lub, z braku czasu, na krótko hamuje  silny głód słodką, wysokoenergetyczną przekąską. 

Tymczasem, przy odrobinie planowania można wprowadzić do codziennego menu naturalnie lekko słodkie potrawy, nie wzbogacane cukrem czy kandyzowanymi owocami. Przykładem tego może być zastąpienie ulubionego ciastka z kremem jego dietetycznym odpowiednikiem czyli np. pianką jogurtową z polewą owocową lub pysznym tiramisu light z naturalnie suszonymi, lekko kwaskowatymi wiśniami czy też odpowiednią ilością naturalnego gęstego i kremowego w smaku jogurtu z dodatkiem świeżych, najlepiej sezonowych owoców posypanych niewielką ilością startych orzechów lub migdałów – to kilka z wielu dietetycznych deserów które można znaleźć w menu diety LightBox. Wkraczamy tu w zupełnie inny świat naturalnych smaków i aromatów, równie pysznych i atrakcyjnych, co tradycyjne desery.

A co jeśli nie musisz stosować diety odchudzającej, a mimo to odczuwasz potrzebę zmiany nawyków żywieniowych i ograniczenia słodyczy? Poddaj się intuicji i ciesz się bogactwem sezonowych owoców – zapomnisz o ulubionym torcie z malinami! Spróbuj też na dłużej zatrzymać smak świeżych owoców i połącz je z naturalnym kefirem/ jogurtem lub maślanką w postaci zmiksowanego koktajlu z dodatkiem odrobiny miodu, skruszonej kostki gorzkiej czekolady, kawałka dojrzałego banana lub suszonego daktyla w celu wzmocnienia naturalnej słodyczy. Pamiętasz z dzieciństwa smak domowego kisielu na kompocie ze świeżych owoców czy galaretki przyrządzonej ze świeżego kompotu? Lato to wspaniały czas na przyrządzanie lekkich, prostych i nieco retro deserów z sezonowymi owocami z niewielką ilością cukru lub jego zamienników (stewia, ksylitol, erytrytol).

Jeśli lubisz gotować na nieco bardziej zaawansowanym poziomie, podpowiadamy pomysł na piernik z czerwonej fasoli – to ciasto bez tłuszczu i mąki które oczaruje każdego łasucha i jest znakomitą dietetyczną wersją pysznego świątecznego ciasta. W podobnej konwencji możesz eksperymentować szukając jak dietetycznego przepisu na ciasto z buraka.

Jeśli już znajdziesz się w sytuacji, kiedy oferują Ci deser, to najlepiej wybieraj tradycyjny placek drożdżowy i biszkoptowy lub małe biszkopty – są dopuszczane w wielu dietach leczniczych i redukujących jako łatwostrawne i stosunkowo niskokaloryczne. Oczywiście pod warunkiem, że wymienione ciasta są pozbawione dodatków w postaci lukrowej, karmelowej czy czekoladowej polewy oraz spożywane w ograniczonej ilości. Świetnym dopełnieniem do małego kawałka placka jest szklanka chudego mleka, naturalnego kefiru, maślanki czy jogurtu.  

Słodka przekąska jest więc świetną okazją do zjedzenie pysznego, a zarazem zdrowego i pożywnego posiłku. Pamiętaj o tym ilekroć masz ochotę sięgnąć po kolejnego wafelka w czekoladzie!


Anna Sanicka
Dietetyk LightBox

 

No Comments Found

Leave a Reply